مس و ساختار آن

مس و ساختار آن

مس فلزی نسبتا قرمز رنگ است با نماد شیمیایی Cu غیر قابل احتراق بوده و به صورت خالص در طبیعت وجود دارد و مقدار مصرف آن در کمتر از یک قرن، حدود 20 برابر افزایش یافته است.

مس فلزی نسبتا قرمز رنگ است و قابلیت هدایت الکتریکی و حرارتی بالایی دارد. یکی از پرکاربردترین فلزات در صنعت است.
مس نام یک عنصر جدول تناوبی با نماد شیمیایی Cu برگرفته از واژهٔ لاتین cuprum است. مس عنصری جامد ، غیر قابل احتراق بوده و به صورت خالص در طبیعت وجود دارد. اولین عنصر شناخته شده است و دارای دو ایزوتوپ است. ترکیبات مس به رنگ سبز آبی است.
وجود مس بصورت طبیعی و سهولت شکل‌پذیری این فلز با ابزار ابتدائی که امکان ساخت ابزار صنعتی، زیور‌آلات، لوله و مخازن آب، سکه، شمشیر، مجسمه و مانند آن را در دوران باستان فراهم می‌کرد، این فلز را بصورت مهم‌ترین ماده در توسعه تمدن بشری درآورد.
با اختراع داینامو، تلگراف، تلفن، برق و خطوط انتقال نیرو در اواخر قرن 19، سیم به محصول نهایی بسیار مهمی تبدیل شد.
اکنون بیش از 70 درصد مس تولید شده در جهان در صنایع مرتبط با الکتریسیته و الکترونیک مورد استفاده قرار میگیرد.
در قرن اخیر نیز نقش مس، بعنوان سومین فلز پرمصرف، پس از فولاد و آلومینیوم بسیار مشهود و حیاتی بوده و مقدار مصرف آن در کمتر از یک قرن، حدود 20 برابر افزایش یافته است.
ظهور مقاومت میکروب‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها جان میلیون‌ها انسان را تهدید می‌کند. پس از آزمایش‌های کلینیکی و آزمایشگاهی بسیار در کشورهای مختلف جهان، ثابت شد که بسیاری از میکروارگانیسم‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، روی سطوح مسی کشته می‌شوند.
نتایج آزمایش‌ها از این قرار است که سطح مس به‌ طور پیوسته آلودگی باکتریایی را در مدت دو ساعت به ۹۹٬۹ درصد کاهش داده و حتی پس از آلودگی مجدد، آلودگی کاهش می‌یابد.
همه آلیاژ های این فلز دارای مقاومت به خوردگی در برابر آب و بخار می ¬باشند. در بیشتر اتمسفر های صنعتی و دریایی، آلیاژهای این محصول دارای مقاومت به خوردگی هستند. این فلز در محلولهای نمکی، خاک ها، کانی های غیر اکسیدی، اسید های آلی و محلول های سوز آور، مقاوم است.
مهم ترین موارد مصرف فلز مس در صنایع برق و الکترونیک (حدود ۴۶ درصد) میباشد. از مس و آلیاژ های آن در صنایع گوناگون همچون صنایع مکانیکی، متالورژی، فلز کاری، شیمیایی و … استفاده میشود. فلز مس در صنایع دارویی، کانه آرایی، رنگ سازی، و صنعت پوست و چرم نیز کاربرد دارد. کاربرد فلز مس در صنعت کاغذ سازی نیز قابل توجه است. همچنین از فلز مس در کشاورزی، حمل و نقل (هواپیما و کامیون و …)، صنایع نظامی (پوکه فشنگ، گلوله توپ و …)، صنایع کشتی سازی، مصارف ساختمانی مانند انواع لوله های مسی در لوله کشی، انواع دستگیره های درب و سایر اثاثیه ثابت خانه ها ، انواع مجسمه ها، مصارف الکتریکی شامل انواع دستگاههای تقویت کننده الکتریکی و کلید انتقال برق الکتریکی (بعنوان سیم گرد یا میله، بصورت عایق دار، یا لخت، در تولید جریان، انتقال جریان و رسانایی)، الکترومغناطیس و در انواع موتورها، ژنراتورها، ترانسفرمرها و سایر دستگاه های الکتریکی، موتورهای الکترومغناطیس و ماشین بخار وات، لوله های خلاء، لوله های اشعه کاتدی، در اجاق میکروویو، هدایت موج برای اشعه میکروویو، به عنوان یک سطح بیواستاتیک در بیمارستانها، بعنوان ماده مرکب به صورت محلول در شیمی، سولفات مس به عنوان یک ماده سمی و یا خالص کننده آب و … نیز استفاده میشود.